pondělí 2. února 2015

Jak se naučit anglicky? + výzva


V první řadě bych ráda řekla, že moje angličtina není nijak skvělá, ale přesto jsem při mé snaze naučit se AJ nasbírala hodně užitečných stránek a způsobů jak na to, a ráda bych se o ně s Vámi dneska podělila :) Hlavním důvodem proč ještě neumím parádně AJ, je, že jsem líná strašně zaneprázdněná :D O mé snaze a taky výzvě ale na konci článku, teď přejděme k tipům :)


1. Help for English

Myslím, že všichni kdo alespoň projevili nějaký zájem si svou angličtinu zlepšit, se s touto stránkou už setkali. Je to snad nejznámější česká stránka s anglickou gramatikou a rozhodně velmi užitečná. Najdete tam snad opravdu všechny zákeřnosti anglické gramatiky a navíc je všec vysvětleno polopatě takže to pochopí každý :) Pokud stránku přece jen neznáte, najdete ji TADY.

2. English central

Jedná se o o anglickou stránku s krátkými videi. Najdete zde několik kategorií (business english, travel english, social english,..) a navíc máte možnost zvolit si vaši úroveň AJ (beginner, intermediate, advanced). Každé video obsahuje anglické titulky a po zakoupení Trial verze máte možnost procvičit si slovíčka naučená ve videu pomocí kvízu, dopisování chybějících slov a taky máte možnost nechat si zkontrolovat vaši výslovnost. Stránku najdete TADY.

3. Sledování seriálů a filmů s anglickými titulky

Pro tohle je nejlepší stránka ORORO.TV. Najdete na ní spoustu seriálů a filmů, přičemž ve free verzi můžete každý den sledovat jakýkoliv seriál nebo film po dobu 60 minut. Pokud se ale zaregistrujete a zakoupíte placenou verzi, můžete sledovat seriály neomezeně a navíc pokud nějaké slovíčko neznáte, jednoduše na něj najedete myší a ukáže se vám jeho český překlad. Slovíčka která jsou pro vás nová si můžete ukládat do slovníku a pak pomocí kvízu procvičovat. Myslím si, že se vyplatí investovat a koupit si plný přístup (na 1 měsíc to stojí pouze 2,90 EUR), jelikož vlastně procvičujete angličtinu zábavnou formou, při sledování vašeho oblíbeného seriálu :) Pokud jste začátečníci, tak můžu doporučit seriál Extra, který je vytvořen přímo pro učení AJ, tudíž se v něm vyskytují jednoduchá slova :)

4. Hudební videoklipy s překladem

Vždycky když jsem měla chuť naučit se nějaká nová slovíčka ale zároveň jsem byla líná otevřít si učebnici, zvolila jsem pro mě zábavnou formu a to, že jsem si našla na youtube nějaký oblíbený song s textem (lyrics) a překládala si ho. Většinou jsem si slovíčka takto zapamatovala rychle, nejen proto že mě to bavilo a mohla jsem si je zazpívat :D, ale taky proto že se většinou tahle slova vyskytují v celém songu několikrát. Když jsem pak jela autobusem a ve sluchátkách mi začal hrát některý song, začala jsem si jej v hlavě znovu překládat a byla nadšená z toho, kolik si toho pamatuju :D. Pravdou sice je, že se takto gramatiku asi zrovna moc nenaučíte, ale na slovíčka je to užitečná věc:)

5. Word Manager

Word Manager je výborný program, který stáhnete do počítače a nepotřebujete k němu internet. Je vyvinutý autory helpforenglish,cz. V současnosti sice již přišli s novou výukovou aplikací English Me (s tou ale zatím nemám zkušenosti) a prodej WM byl zastaven, ale na internetu ho ještě najdete. Word Manager je založený na formě zkoušení slovíček, přičemž si zvolíte vaši úroveň angličtiny a máte možnost buď si vytvářet vlastní lekce slovíček nebo si programem nechat vygenerovat slovíčka které pak procvičujete již výše zmíněnou formou zkoušení nebo také prostřednictvím několika her. 

6. Čtení knih v angličtině

Pro začátek je dobré začít s jednoduchou četbou a to s PENGUIN READERS. Tyto knihy jsou rozděleny dle úrovně obtížnosti a k dispozici máte díla světových autorů přizpůsobenou pro výuku AJ. 


Další možností je čtení dvojjazyčných knih, kdy na jedné straně máte text anglicky a na druhé téměř doslovně přeložený česky. Tento způsob jsem zatím osobně moc neozkoušela, ale myslím že může být taky velmi nápomocný.

7. Interpals

InterPals je web, který je určený k hledání si přátel z celého světa za účelem procvičení si jazykových dovedností. Můžete si zde najít kamaráda třeba jen na dopisování po internetu, nebo si můžete posílat dopisy a pohlednice či skypovat. Myslím že tenhle způsob je vysoce účinný, protože si procvičujete také aktivní znalost.

8. Pobyt v zahraničí

Snad všude, kde radí jak se naučit anglicky se dočtete, že je nejlepší vyjet do zahraničí. To je samozřejmě pravda, i když v mém případě nepřišlo zas až takové zlepšení jaké jsem očekávala :D Od září jsem byla na Erasmu (o tom více v některém z příštích článků :)), ale problém byl, že jsem vyjela s docela nízkou znalostí angličtiny (měla jsem ji od prváku na SŠ jako druhý jazyk, přičemž učitelka nás dost zanedbávala) což se spojilo s mou stydlivou povahou, takže jsem měla ze začátku velký problém mluvit. Na konci pobytu už jsem se sice docela dorozuměla, ale vyhovovalo mi mluvit spíše s jedním člověkem než před několika. Když se na to dívám z dnešního pohledu, tak už bych s takovou znalostí kdy rozumím, ale nejsem schopna sama zformulovat větu, už znovu nejela. Nejdřív bych se opravdu snažila rozvinout kromě pasivní i aktivní znalost. Myslím si ale, že tohle nemusí platit pro všechny a záleží na vaší povaze :)


Tak a nyní k "výzvě" :)
Pokud trpíte stejnou prokrastinací jako já a nejste schopni donutit se zlepšit si svou angličtinu, pojďme proti tomu bojovat společně! :)
V mém případě se to dá považovat za jakési opožděné Novoroční předsevzetí (která jsem si už dávno přestala dávat protože jsem je nikdy nedodržela, ale teď už fakt musím! :D ). Myslím že je v první řadě důležité najít si motivaci a uvědomit si, čeho lepší angličtinou dosáhnete (Já bych jednou ráda navštívila USA a nejradši tam i bydlela :D ). Rozhodla jsem se tedy že se na to opravdu zaměřím a vydržím! A bude to takhle:

1. Každý den se naučím 10 slovíček
2. Najdu si kamaráda na Interpals a budu s ním skypovat (protože aktivní znalost je nezbytná!)
3. Nebudu si v překladači překládat anglické články na které narazím na internetu, protože jsem líná a nechce se mi to přelouskávat
4. Sama se budu snažit napsat nějaký článek anglicky, nebo budu překládat texty písní.
5. A nezapomenu na gramatiku...


Přidáte se ke mně?:) Jaké budou vaše body a motivace?


Doufám že vám dnešní článek něco přinesl a pokud máte nějaký vlastní osvědčený tip, určitě se o něj podělte v komentářích!


1 komentář:

  1. O stránce Interpals jsem vůbec netušila, ale určitě vyzkouším, zní zajímavě :)

    http://najty96.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat